Slik søker du plass
Du kan velge mellom offentlige behandlingssteder, private som har avtale med det offentlige og private behandlingssteder som er godkjent av HELFO.
ViGØR er en av disse.
Velg behandingssted – ViGØR
ViGØR er godkjent og har avtale slik at våre rehabiliteringstilbud er en del av spesialisthelsetjenesten. Det betyr at våre tilbud dekkes av det offentlige, jamføre «Fritt sykehusvalg».
Fritt sykehusvalg
Informerer om hvilke rehabilitering som tilbys i Norge. Telefon: 80041004. Nettsiden: Fritt sykehusvalg.
Slik går du frem for å motta rehabilitering hos oss:
1. Henvisning
Fastlegen din - eller en spesialist ved sykehusene - henviser deg til rehabilitering ved ViGØR. De er henviser.
2. Send henvisningen for vurdering
For habilitering og rehabilitering er det egne enheter i de regionale helseforetakene som skal vurdere om du har rett til helsehjelp. De har ansvar for å vurdere og tilby deg egnet behandlingssted og -tilbud.
Henvisningen din sendes til vuderingsenhetene. Husk at når henviser sender den elektronisk går det raskere og smidigere for deg.
3. Vent på svar
Når vurderingsenheten har mottatt henvisningen, skal de innen 10 virkedager vurdere om du har rett til opphold hos ViGØR, eller andre i spesialisthelsetjenesten.
4. Når du har fått svar
Etter at vurderingsenheten har vurdert om du har rett til utredning eller behandling hos spesialist, vil du motta et brev.
a) Hvis de mener du har rett til nødvendig helsehjelp
Og dermed rehabilitering – vil brevet inneholde informasjon om:
- Frist for når helsehjelpen senest skal starte
- Om fristen gjelder for oppstart av utredning eller behandling
- Tidspunkt for første oppmøte
Når du har fått brev om at du har fått rett til nødvendig helsehjelp, kan du velge hvilket som helst behandlingssted.
b) Hvis de mener du ikke har rett til helsehjelp
Vil du få et brev med informasjon om avslaget. Du kan spørre fastlegen din om det er grunnlag for å be om en ny vurdering. Du kan også klage på avslaget.
5. Oppstart av rehabiliteringen
Du vil motta brev fra rehabiliteringssenteret du har fått tildelt og bekreftet at du ønsker å benytte deg av. Her vil det som regel være informasjon om hva som vil skje fremover og kontaktinformasjon hvis du har spørsmål.
Si ifra hvis du ikke kan møte til avtaler. Da slipper du å betale gebyr, og andre kan få plassen.
Spørsmål om helse – 800HELSE (800 43573)
Hvis du har spørsmål om dine rettigheter, plikter eller hvilke helsetilbud du kan bruke som innbygger i Norge så kan du også kontakte Helsetelefonen. De skal svare på det du lurer på angående helsetjenestene i Norge.
Du kan også bruke kontaktskjemaet på nettsiden til Helsenorge.no hvis du foretrekker å sende dem en epost (ingen sensitiv informasjon skal gis).