Som pasient har du lov til å klage
Pasientrettigheter er hovedsakelig nedfelt i pasient- og brukerrettighetsloven.
Loven skal sikre deg lik tilgang på tjenester av god kvalitet ved å gi deg som pasient rettigheter overfor helse- og omsorgstjenesten, slik som ViGØR.
Nedenfor kan du lese mer om dine rettigheter som pasient ved ViGØR.
Dine rettigheter, Klage og erstatning (helsenorge.no) og Pasient- og brukerrettighetsloven (lovdata.no) gir deg en god oversikt.
Pasientklage
ViGØR har som krav at hendelser som det klages på skal tas alvorlig.
Vi skal ha en konstruktivt innstilling til klager for å forhindre nye hendelser. Vi skal jobbe systematisk med å bedre kvaliteten vår slik at vi skal bli en bedre helseinstitusjon for deg som pasient og samfunnet.
Utfyllende informasjon om klageordninger
På helsenorge.no finner du det meste du burde vite om dine rettigheter og hvordan klageordningen fungerer.
På nettsiden Rett til å klage og klageordninger vil du finne følgende:
- Hva du eksempelvis kan klage på.
- Hvem du skal sende klagen til først
- Hvordan fylkesmannen forholder seg til klagen hvis vi er uenig
- Hva du bør skrive i klagen
- At pasient og brukerombudet hjelper deg med klagen
- At det er gratis å klage
- Frist for å sende inn klagen
- Om avgjørelsene i klagesakene
- At det hjelper å klage
Vi anbefaler deg å lese hva som står på nettsiden slik at det blir lettere for deg eller pårørende og vurdere om du skal klage. Nettsiden gir deg også informasjon om hvem som kan hjelpe deg med å klage på rett måte.
Du har rett til å klage på oss
Du har rett til å klage dersom du mener vi ikke har oppfylt dine rettigheter som pasient. Eller at du ikke har mottatt de helse- eller omsorgstjenestene du har krav på. Pårørende kan også ha klagerett.
Pasient- og brukerombudet hjelper deg
Pasient- og brukerombudet arbeider for å ivareta dine behov, interesser og rettssikkerhet overfor spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og for å bedre kvaliteten i tjenestene.
Hvis du har erfaringer og opplevelser som du ønsker å ta opp, kan du ta kontakt med Pasient- og brukerombudet i fylket der du bor.